Passive and active system in the buildings

Monday 27 May 2019

Panduan Semakan Pelan

Salam sejahtera..

Sudah agak lama saya tidak update blog ni atas faktor kekangan masa dan kesibukan kerja. Kali ni saya dapat curi sedikit masa. So, saya akan share tentang 'quick reference guide to compliance with UBBL'. 

Actually bila nak semak sesuatu pelan ni, kita perlu teliti. Perlu ada 'technical skill'.. hehe. Semua ni perlu dipelajari melalui pembacaan dan perbincangan yang berterusan. Barulah kita akan expert. Cara paling mudah untuk jadi expert ialah perbincangan bersama arkitek dan konsultan di kaunter. Biasanya mereka akan datang membawa masalah mengenai design. Cuba elakkan memberi keputusan yang anda tidak pasti. Jangan malu mengaku kita tak tahu. Rujuklah pegawai yang lebih lama dan berpengalaman. Lama-kelamaan anda akan menjadi expert.

Secara umumnya bila nak semak sesuatu pelan arkitektural, beberapa perkara penting perlu diberi perhatian. Perkara-perkara tersebut termasuklah:-

1) perkara pokok yang pertama sekali yg perlu diketahui ialah kumpulan maksud (jadual kelima)
2) volume building untuk penentuan akses perkakas bomba
3) pemetakan
4) hitungan had yang dibenarkan bagi kawasan tak terlindung (jadual keenam)
5) had jalan mati dan jarak perjalanan (jadual ketujuh)
6) beban pendudukan (jadual ketujuh)
7) pengudaraan
8) penempatan sistem fire fighting
9) lobi menentang kebakaran
10) dan lain-lain

Kalau nak cerita bab teknikal memang susah dalam bentuk penulisan. Kena berguru.. hehe.. okla lain kali kita sambung lagi. selamat berbuka bagi yang berpuasa.. :)

1 comment:

Info penting

Salam sejahtera buat semua.. Sudah agak lama saya tidak update blog ini. Sebenarnya saya masih aktif berkongsi mengenai sistem pasif dan a...