Passive and active system in the buildings

Monday 30 April 2018

Tangga Keselamatan..

Salam satu malaysia...

Pada kali ini saya akan berkongsi mengenai tangga keselamatan. Tangga keselamatan terbahagi kepada 2 jenis iaitu tangga terlindung atau tangga terbuka. Tangga terlindung ertinya sesuatu tangga yang diasingkan daripada bangunan yang menggunakannya oleh dinding sekat yang mempunyai TKA tidak kurang daripada setengah jam dan yang semua ruang buka dalam dinding sekat itu dipasangkan dengan lampu tetap dan pintu menutup sendiri yang tiap-tiap satunya mempunyai TKA tidak kurang daripada setengah jam.


Apa pula tangga menentang kebakaran? Tangga menentang kebakaran ertinya sesuatu tangga yang diuntukkan sebagai jalan masuk yang diiktiraf ke dalam bangunan untuk pegawai bomba jika berlaku sesuatu kebakaran.

Jenis tangga terbuka seperti tangga luar. Tangga luar ertinya sesuatu tangga yang terbuka sepenuhnya kepada udara luar dan pada sekurang-kurangnya dua sisi daripada paras sebelah atau pelepar ke sebelah bawah larian tangga yang sebaik-baik sahaja di atasnya. Mana-mana tangga luar yang dipasang kekal adalah diterima sebagai suatu tempat keluar yang dikehendaki di bawah keadaan yang sama seperti tangga dalam. Dengan syarat bahawa tangga itu hendaklah mematuhi semua kehendak bagi tangga dalam. Tangga luar hendaklah diasingkan daripada bahagian dalam bangunan itu dengan dinding dan pintu api yang mempunyai kadar ketahanan api yang sama sebagaimana dikehendaki bagi tangga dalam.

Menurut UUK 106(1), tinggi sesuatu anak tangga itu hendaklah tidak lebih daripada 180 mm dan jejaknya tidak kurang daripada 255 mm dan dimensi-dimensi ketinggiannya dan jejaknya tangga yang dipilih hendaklah seragam dan bersamaan seluruhnya.


Lebar sesuatu tangga itu hendaklah mengikut UUK 168. Lanjar pelantar hendaklah tidak kurang daripada lebar anak tangga itu. 

Okla cukup untuk kali ini.. jumpa lagi..

No comments:

Post a Comment

Info penting

Salam sejahtera buat semua.. Sudah agak lama saya tidak update blog ini. Sebenarnya saya masih aktif berkongsi mengenai sistem pasif dan a...