Passive and active system in the buildings

Monday, 16 April 2018

Jadual Ketujuh UBBL 1984

Salam satu malaysia..

Sebelum ini saya pernah berkongsi mengenai Jadual ke 5 (penetapan kumpulan maksud). Pada kali ini saya akan berkongsi mengenai jadual ke 7 pula. Dalam mengkaji, memahami dan menentukan sesuatu keperluan di dalam jadual ke 7, asas utama yang perlu ditentukan adalah PENETAPAN KUMPULAN MAKSUD (jadual kelima - UBBL 1984).. 

Skop kehendak jadual ke 7  termasuklah penentuan jarak perjalanan maksimum & hitungan beban pendudukan dan muatan pintu keluar. Dengan kata lain jadual ke 7 di rujuk bila melibatkan penentuan had jalan mati, jarak perjalanan, lebar pintu keluar, jumlah pintu keluar dan faktor pendudukan.


Memandangkan skop jadual ke 7 ini besar, jadi pada kali ini saya hanya akan menerangkan tentang cara menentukan had jalan mati dan jarak perjalanan sahaja. Jalan mati (dead end) ertinya sesuatu kawasan yang pelepasan diri daripadanya hanya boleh dilakukan melalui satu arah sahaja dan dalam sesuatu pelan terbuka termasuklah mana-mana tempat yang jalan terus darinya kepada pintu keluar lain mencakup suatu sudut yang tidak kurang dari 45 darjah. 



Jarak perjalanan (travel distance) ertinya jarak yang perlu dilalui daripada mana-mana tempat ke sesuatu tingkat bangunan sama ada ke pintu penahan api dalam kepungan tangga atau jika tidak ada pintu tersebut, ke anak tangga pertama tangga itu.




okla, cukup untuk kali ini. jumpa lagi di lain kali... 


5 comments:

  1. TERIMA KASIH ATAS MAKLUMAT YANG SANGAT BERGUNA INI :)

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah, terima kasih. Penerangan yg baik.

    ReplyDelete
  4. Terima kasih tuan - PlanLulus.com JB Consult

    ReplyDelete

Info penting

Salam sejahtera buat semua.. Sudah agak lama saya tidak update blog ini. Sebenarnya saya masih aktif berkongsi mengenai sistem pasif dan a...